Egyéb kategória

Vállalkozók évvégi teendőiről

Szerző: 2024.11.13. Nincs hozzászólás

November-december tájékán az évzáró hajrá mellett megsokasodnak a vállalkozók adminisztratív teendői és számos olyan feladatra is sort kell keríteniük, amelyek az pénzügyi év lezárásához és a következő megtervezéséhez kötődnek. Ezeket elvégezheti helyettünk a könyvelőnk és a jogászunk is, de jobban járunk, ha egy kicsit mi is elmélyülünk a témában. Az alábbi lista ehhez nyújt segítséget.

Vidd el a számlákat a könyvelőnek!

Ha megadtad a hozzáférést a könyvelőnek az online számlaadatokhoz, akkor az online bejelentett számlákat ő is le tudja kérni a NAV rendszeréből, de az eredetileg kiállított számlákra is szüksége van, így azokat mindenképpen juttasd el neki, hogy rendben legyen az adminisztráció!

Nézd végig a tárgyi eszközöket és a leltárt!

Ellenőrizd, hogy minden olyan eszközzel el tudsz-e számolni, ami a papírok szerint a cég birtokában van. Nézd meg, hogy kell-e valamit selejtezni, valamiből újat beszerezni! Ha van raktárkészlet, azt is érdemes összhangba hozni a nyilvántartással.

Ellenőrizd a házipénztárat!

Ha az év során keveredik a céges és magánpénz, az év vége felé mindenképpen ellenőrizni kell, hogy nincs-e nagy hiány vagy akár többlet, mert mindkettő NAV-ellenőrzést (és büntetést) vonhat maga után.

Tedd rendbe a pénzügyeket!

Készíts összesítést a követeléseidből, kintlévőségeidből. Menj végig a ki nem fizetett számlákon, nézd meg, hogy melyik ügyfél ismerte el a követelést. Ami még behajthatónak minősül, azt érdemes minél előbb kifizettetni, a többit pedig le kell írni. A másik oldalról nézd meg, hogy vannak-e ki nem fizetett számláid, és rendezd azokat!

Tekintsd át a kiadásokat és a bevételeket!

A fentiek elvégzése után képet kapsz a várható nyereségről. Ha túl nagynak tűnik, még érdemes lehet beiktatni némi költséget, amivel csökkenthető az adóalap: ilyenkor előre lehet hozni későbbre tervezett, de amúgy is szükséges beszerzéseket, igénybe venni időszaki karbantartásokat vagy más egyszeri szolgáltatásokat.

Készíts üzleti tervet!

Aki tudatosan vezeti a vállalkozását, legalább nagy vonalakban felvázolja a jövő évi terveit. Vedd számba a lehetőségeidet, a piac alakulását, a konkurencia várható lépéseit! Tervezd meg, hogy milyen piacokat és ügyfeleket akarsz megnyerni magadnak, milyen új termékekkel, szolgáltatásokkal akarsz megjelenni a piacon, és ahhoz milyen fejlesztésekre, beruházásokra lesz szükség.

Gondold végig az adózást!

Év végén menetrendszerűen változnak az adótörvények és az üzletet érintő jogszabályok. Beszéld végig ezeket a jogászoddal vagy a könyvelőddel. A jól megválasztott adózási forma akár milliókat is hozhat a konyhára, míg a (legális) lehetőségek ki nem használása ugyanennyivel rövidíthet meg.

Gondold át, hogy biztosan a vállalkozásodnak leginkább megfelelő könyvelővel dolgozol-e együtt! Ha a vállalkozásod olyan iparágban is elkezdett tevékenykedni, amiben a könyvelődnek nincs tapasztalata, esetleg olyan szolgáltatásra is szükséged lenne, amit a könyvelőd nem nyújt, vagy egyszerűen csak a megnövekedett vállalatmérettel már nehezen tud lépést tartani, érdemes lehet elgondolkozni a váltáson.

Ajánljuk figyelmedbe az RV17 iroda jogi, üzletviteli, könyvelési és adótanácsadását!

www.rv17.hu info@rv17.hu +36 1 920 1027

#vállalkozóiteendők #évzárás #tanácsadások #rv17