
Legyünk akár vállalkozók, akár hétköznapi emberek, mindenki szokott vásárolni, és mindenki találkozott már azzal a jelenséggel, hogy vannak kedvenc helyeink, ahova nagyon szívesen betérünk vásárolni, de vannak olyanok is, ahova soha be sem mennénk. Miért van ez így, és mi alapján döntünk? Nézzünk néhány lehetőséget!
Előfordul, hogy mások véleményére hallgatunk, és ez alapján döntünk, de vannak, akik a személyes ajánlásokban hisznek, míg mások alaposan elolvasnak mindent, és így hozzák meg a döntéseiket. Na és persze vannak, akik érzelemből vásárolnak, megjutalmazzák magukat, saját önbecsülésük helyreállításaként használják a vásárlást. Nem nehéz tehát belátni, tartozzunk bármelyik csoporthoz is, hogy fogyasztásaink többsége rutinokon alapszik. Na de miért alakult ez így? Miért szavazunk valakinek vagy valaminek bizalmat, másoknak meg nem?
Nézzük meg először is: mi a bizalom, mi a definíciója? A bizalom fogalmának nincs egységes definíciója. A bizalom szó több nyelven hitet is jelent, pl. angolul: trust, faith, franciául: foi. A különböző tudományterületek, mint a szociológia, pszichológia, filozófia, gazdaságtudomány, politikatudomány és jogtudomány más-más szempontból definiálják és kutatják a bizalom fogalmát. A magyar nyelv értelmező szótárában az alábbi meghatározás szerepel, ami egészen jól körvonalazza, mit takar a fogalom: „Valakinek az olyan személyre irányuló érzése, akinek becsületességéről, helytállásáról, jó képességeiről, szándékainak helyességéről, segítőkészségéről meg van győződve, akiben bízik…”
De miért is fontos a bizalom az üzleti életben, egyáltalán miért kell erről hosszasan beszélni, tanulmányokat írni? Miért nem elég, ha megfelelő szerződéseket írunk és kötünk, és megfelelő módon megállapodunk egymással? Mondhatjuk, hogyha bizalmat szavazunk valakinek, az mindenképpen egyfajta kockázattal is jár, mert nem szeretnénk, hogy a másik fél kihasználjon bennünket vagy visszaéljen a bizalmunkkal. És ha már bizalmat szavaztunk valakinek, ezt mi alapján tettük meg?
Íme néhány összetevő, ami alapján valakit a bizalmunkba avathatunk:
- szakértelem,
- jóindulat,
- a másik személy értékrendje és normái mennyire illeszkednek a mi normáinkhoz,
- kiszámíthatóság: betartja-e az ígéretét, avagy sem,
- információ: mennyire ismered a másik felet?
Ezeknek a tényezőknek a megértése és vizsgálata segíthet jobban dönteni, hogy kiben bízhatunk meg, ami mindenképpen erősebb kapcsolatokhoz vezethet. Ha ezen tényezők számbavételével nézel rá az üzleti kapcsolataidra, vajon megerősíti és tovább építi a bizalmat vagy elgondolkodsz majd azon: melyik terület nincs meg és melyikkel van dolgod a továbbiakban?
Következő blogbejegyzésünkben részletesen végignézzük a fenti öt területet olyan vonatkozásban, hogy mit is takarnak pontosan.
Irodalom: Kováts Gergely – A sokszínű bizalom (2018)
www.rv17.hu #bizalomazüzletben #bizalomalapúüzletikapcsolatépítés